МАТЕМАТИКА
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 2007
РОКУ З ВІДПОВІДЯМИ ТА КОМЕНТАРЯМИ
Тест зовнішнього незалежного оцінювання з математики перевіряє:
·
відповідність знань, умінь і навичок
учнів програмовим вимогам;
·
рівень навчальних досягнень учнів;
·
ступінь підготовленості
випускників загальноосвітніх навчальних
закладів до подальшого навчання у вищих
навчальних закладах.
При укладанні тесту були використані підручники та посібники,
рекомендовані Міністерством освіти і науки України для класів універсального,
природничого, фізико-математичного профілів, а також для класів, шкіл, ліцеїв і
гімназій математичного профілю та для спеціалізованих шкіл і класів з
поглибленим вивченням математики.
Частина 3
ЗАВДАННЯ ВІДКРИТОЇ ФОРМИ З РОЗГОРНУТОЮ
ВІДПОВІДДЮ
36. У правильній чотирикутній піраміді SABCD (S – вершина) бічне ребро вдвічі більше сторони основи. Знайдіть кут між медіаною трикутника SDC, проведеною з вершини D, та середньою лінією трикутника ASC, що паралельна основі піраміди.
Правильна відповідь : .
Розв’язання (авторський варіант)
Нехай SABCD – задана правильна піраміда, в основі якої лежить квадрат ABCD, і SO її висота. Позначимо сторону основи АВ через а, тоді бічне ребро SA = 2a.
У трикутнику SDC з вершини D проведемо медіану DN, N – середина ребра SC. У
трикутнику ASC проведемо середню лінію, паралельну AC. Вона перетинає
ребра SA та SC у точках М та N
відповідно, AM = MS та SN = NC (за означенням середньої лінії). Оскільки АС лежить у площині ABC і MN || AC, то MN || (ABC). Прямі
MN та ND перетинаються в точці N, тому кут MND є шуканим кутом
між медіаною DN трикутника SDC і середньою лінією MN трикутника ASC. Позначимо .
Діагональ АС
квадрата АВСD дорівнює , тому середня лінія MN =
.
Висота SO піраміди перетинає MN в точці L. Оскільки
трикутники ASC і SMN є рівнобедреними, то АО = ОС
і ML = LN = .
З прямокутного
трикутника
.
За теоремою Фалеса SL = LO = SO =
.
З прямокутного
трикутника
.
Трикутник DNM рівнобедрений, оскільки DM = DN як медіани рівних трикутників SAD та SCD. Медіана DL є висотою. Отже, трикутник DLN є прямокутним.
З трикутника DLN маємо:
.
Відповідь. .
Схема оцінювання
1. За правильно побудований рисунок до задачі з обґрунтуванням паралельності відповідної середньої лінії до основи учень одержує 1 бал.
2. За обгрунтування рівності двох сторін трикутника MND (DM=DN) учень одержує ще 1 бал.
3.
Якщо учень правильно знайшов
елементи трикутника DLN, необхідні для знаходження кута
, він одержує ще 1 бал.
4. За правильну відповідь учень одержує ще 1 бал.
Таким чином, за правильно розв’язану задачу учень одержує 4 бали.
·
Якщо учень не з’єднує точки М
і Д на рисунку, а розглядає кут як кут трикутника DLN, то в цьому випадку треба обґрунтувати, що трикутник DLN – прямокутний. Тоді має місце
така схема оцінювання :
1. За правильно побудований рисунок до задачі з обґрунтуванням паралельності відповідної середньої лінії до основи учень одержує 1 бал.
2. За
обґрунтування того, що учень одержує ще 1 бал.
3. Якщо учень
правильно знайшов елементи трикутника DLN, необхідні для знаходження кута , він одержує ще 1 бал.
4. За правильну відповідь учень одержує ще 1 бал.
Таким чином, за правильно розв’язану задачу учень одержує 4 бали.
· Якщо учень для розв’язування задачі використав векторно-координатний метод, то тоді має місце така схема оцінювання:
1. За правильне обґрунтування висоти SO учень одержує 1 бал.
2. За вибір системи координат з поясненням необхідних точок учень одержує ще 1 бал.
3. За обчислення координат цих точок учень одержує ще 1 бал.
4. За правильну відповідь учень одержує ще 1 бал.
Таким чином, за правильно розв’язану задачу учень одержує 4 бали.
37. Побудуйте графік функції .
Розв’язання
Знаходимо область визначення функції, тобто
розв’язуємо нерівність Отже,
.
Знайдемо точки, у яких модуль
обертається в нуль, тобто розв’яжемо рівняння , звідки
.
Якщо , то
.
Якщо
, то
.
Побудуємо ескіз графіка вказаної функції.
Схема оцінювання
1. За правильно знайдене учень одержує 1 бал.
2. Якщо учень
правильно розкрив модуль на проміжку , то він одержує 1 бал.
3. Якщо учень правильно розкрив модуль на
проміжку , то він одержує ще 1
бал.
4. За правильно побудований ескіз графіка вказаної функції учень одержує ще 1 бал.
Тобто за правильно розв’язане завдання учень одержує 4 бали.
38. Розв’яжіть нерівність .
Правильна відповідь: при
;
при
;
при
.
Розв’язання
Визначимо область
допустимих значень параметра а: .
Дана нерівність еквівалентна наступній сукупності систем нерівностей:
Розв’яжемо спочатку
першу систему.
Розглянемо
нерівність .
.
Розв’яжемо другу систему.
Розглянемо
нерівність .
Ураховуючи
розв’язання попередньої системи, .
1.
Якщо , то нерівність не
має розв’язків. Отже, друга система не
має розв’язків.
2.
Якщо то розв’язком
нерівності
буде
. Тоді розв’язком
нерівності
буде
. Тобто розв’язок другої системи матиме
вигляд
.
3.
Якщо , то одержимо нерівність
, звідси
.
Отже, загальна
відповідь: при
;
при
;
при
.
Схема оцінювання
Тобто за правильно розв’язану задачу учень одержує 6 балів.
· Якщо учень розв’язує нерівність методом інтервалів, то в цьому випадку має місце така схема оцінювання:
Якщо знайдені нулі тільки одного множника з вказівкою відповідних значень параметра, то учень одержує лише 1 бал.
Якщо
учень розглянув один з випадків або
, то він одержує лише 1
бал.
Тобто за правильно розв’язану задачу учень одержує 6 балів.
·
Якщо учень розв’язує нерівність методом
розбиття усіх значень а на три випадки: , а=1,
, то в цьому випадку має місце така схема оцінювання:
Тобто за правильно розв’язану задачу учень одержує 6 балів.